sunnuntai 10. toukokuuta 2015

Minä lupaan sinulle

Pate täytti perjantaina 2-vuotta.
Vähän yli vuoden se on nyt meidän kanssamme asunut ja elänyt,
ja niin paljon on jo ehtinyt tapahtua.

Mietein kauan että leivonko tuolle ahneelle possulle synttärikakun,
vai ostanko sille kenties jonkun uuden lelun tai ehkä makoisan luun.
Vai pitäisikö sille laittaa joku hassu hattu päähän ja ottaa synttäri kuvia,
eikös sellainen ole yleensä tapana?
Katselin sitä heiluvaa häntää ja odottavia silmiä hiljaa miettien,
kunnes tiesin mitä minä tuolle hölmöläiselle annan lahjaksi.
Minä annan lahjaksi lupauksen.

Minä lupaan olla vaatimatta sinulta liikoja,
sillä tiedän että olet vielä niin nuori ja kärsimätön.
Minä lupaan muistuttaa itseäni siitä että sinä olet koira,
eikä koiran ole aina niin helppoa ymmärtää meidän ihmisten vaatimuksia.
Minä lupaan olla sinulle kärsivällinen ja yrittää kertoa selkeästi
mitä minä tahdon sinun tekevän ja mitä minä en tahdo että sinä teet.
Ja kun sinä joskus teet jotakin mitä minä en tahdo sinun tekevän,
kuten varastat kinkun minun leivältäni
tai karkaat takapihalle syömään mädäntyneitä omenoita,
minä lupaan olla suuttumatta niin paljoa,
sillä joskus vuosien päästä kun sinua ei enää ole,
tiedän että juuri niille asioille minä tulen vielä hymyilemään,
ja jopa nauramaan vedet silmissä.
Minä lupaan tehdä kaikkeni, kykyjeni ja voimieni mukaan,
jotta sinun elämäsi olisi täynnä kaikkea mistä sinä pidät,
ja jotta sinulla olisi luonamme hyvä olla.
Sen kaikean minä lupaan.



4 kommenttia:

Jätä tassunjälkesi tähän. :)